søndag 3. april 2011

Pizza med spekeskinke, parmesan, ruccola og rømmedressing


I dag ble det pizza til middag! Og gjett om det smakte :)
Jeg liker denne pizzavarianten fordi den føles litt sunnere på en måte.
Og så inneholder den en kombinasjon av mange spennende smaker.

Oppskrift på pizzadeig og rømmedressing har jeg lånt inne på matprat.no.
Flotte og enkle oppskrifter. Pizzasausen fant jeg inne på parmesan.no.
Resten av pizzaen har jeg lært av en venninne :)
Og her er oppskriftene:

I tillegg til alle de andre ingrediensene trenger
du:                   
                  jarlsbergost
                  spekeskinke
                 ( jeg bruker Stranda)
                  parmesan
                  ruccola
                  pinjekjerner
                  sorte oliven
    
                      Pizzadeig
                 3 dl vann (temperert)
                 2 ts tørrgjær
                 (el 1/2 pk fersk gjær)
                 2 ss olje
                 1/2 ts salt
                 ca 7 dl hvetemel

Gjæren røres ut i vannet, og olje, mel og salt tilsettes.
Kna deigen godt sammen, og la heve til dobbel størrelse.

                    Pizzasaus
           En boks hakkede tomater
           2 fedd presset/hakket hvitløk
           1 ss frisk basilikum
           Salt og pepper

Bland tomater, hvitløk og basilikum i en kjele.
Kok i ca 10 min, og la avkjøle.
Smak til med salt og pepper, og evt litt sukker el søt chilisaus om tomatene
er syrlige.

                  Rømmedressing
                  2 dl lettrømme
                  1 rød chili uten frø
                  1 ss frisk basilikum
                  1 ss sitron- el limesaft
                  1/2 ts salt
                  1/2 ts pepper

Chili og basilikum finhakkes og blandes i rømmen.
Smak til med sitronsaft, salt og pepper.

Sett dressingen i kjøleskapet til 
pizzaen er klar.

Kjevle så ut ferdighevet pizzadeig på en stor stekeplate dekket med
bakepapir.
Fordel pizzasaus jevnt utover, og strø revet jarlsbergost over det hele.
Stek i ovnen på 225 grader i ca 20 min.

Når pizzaen er ferdigstekt, del opp og legg på spekeskinke, parmesanskav,
ruccola og pinjekjerner. Drypp på litt rømmedressing, og evt sorte oliven
på toppen.

Lykke til! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar