tirsdag 8. februar 2011

Sjokoladebiscotti



Jeg har prøvd meg på biscotti, og de ble veldig veldig gode! Og til vaniljeis, helt himmelsk!! Nam!
Disse er dessverre ikke for de med nøtteallergi, eller de med svake tenner. Mye motstand, men knasende godt! :D
                                   
                                1 egg
                       100 g sukker
                       1 ts vaniljesukker
                       125 g hvetemel
                       1 ts bakepulver
                       1 ts malt kanel
                       50 g kokesjokolade, grovhakket
                       50 g mandelflak, ristet
                       50 g pinjekjerner
      Denne oppskriften gir ca 16 stykker
                 
      Og slik gjør du:  

* Forvarm ovnen til 180 grader, og smør ferdig et stekebrett.
* Visp egg, sukker og vaniljesukker til en tykk eggedosis.
   Så tykk at vispen etterlater spor når den løftes.
* Sikt mel, bakepulver og kanel sammen, og hell det deretter i
   eggedosisen. Vend det forsiktig inn. Rør inn grovhakket sjokolade,
   mandelflak og pinjekjerner. Her kan du gjerne bruke hendene, og
   kna deigen lett.

* Strø litt mel på arbeidsflaten. og form deigen til en flat rull, ca 24 cm
   lang og 2 cm bred. Legg den så på stekebrettet.
* Stekes i 20-25 min til rullen har fått en gyllen farge. Ta den ut av
   ovnen og avkjøl i 5 min til den er fast.
* Legg rullen på en fjel, og skjær den diagonalt i 1 cm  tykke skiver.
   Legg dem på stekebrettet og stek i 10-15 min tilsammen.
   Her er det viktig å snu kakene etter halve steketiden.
* Avkjøles i 5 min, før de legges på rist for å bli helt kalde.

                             Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar