onsdag 14. desember 2011

Sjokolademousse

 

Hei hei! :)

Nå var det lenge siden!

Regner med at det er full fart med juleforberedelser hos dere alle :)
Og det kan jo faktisk være ganske så koselig hvis man har litt
kontroll over det hele :) Da kan man kose seg litt ekstra i førjulstiden,
med f.eks matlaging, el. baking selvfølgelig.
Jeg for min del er ganske godt i rute. Det blir nok ikke sju sorter her i
gården. Men pepperkaker ble det faktisk her om dagen, og den
oppskriften kommer jeg tilbake til om litt.

I går da jeg hadde middagsbesøk, tenkte jeg at jeg skulle prøve meg
på sjokolademousse til dessert. Og det angrer jeg ikke på, for den smakte
bare helt aldeles nydelig! Absolutt verdt å prøve, og veldig enkelt! :)

Og det står fortsatt litt og venter på meg i 
kjøleskapet :) Nam! :) Gleder meg til det :)

Og her er den fantastiske oppskriften:

150 gr mini marshmallows
50 gr mykt smør
250 gr mørk sjokolade (min 70 %) brukket i 
mindre biter
1/2 dl nykokt vann
3 dl kremfløte
1 ts vaniljesukker

Og slik gjør du:

Smelt marshmallows, smør og sjokolade sammen med vann
på svak/middels varme i tykkbunnet kjele. Pass på å røre
innimellom.
Ta kjelen av platen og avkjøl sjokoladeblandingen.

Pisk fløten og vaniljesukker stivt, og vend litt og litt inn i avkjølt
sjokoladeblanding, til det er blitt en glatt og jevn krem.

Fordeles så i 4 dessertglass, eller 6 mindre dessertformer.
Sett moussen kjølig før servering.

Denne må virkelig nytes i det lengste :)

Ha en fortsatt fin førjulstid! :)

Kilde: Nigella Lawson

4 kommentarer:

  1. Denne er helt nydelig og tusen takk for en herlig tapasmiddag ;)

    SvarSlett
  2. Ja, veldig god er den, og bare hyggelig å kunne be til middag. Kjempekoselig at dere kunne komme :) Neste gang blir det indisk aften ;) Gleder meg :)

    SvarSlett
  3. Mmmmmmm... <3 Fantastisk, og til inspirasjon <3

    SvarSlett
  4. Tusen takk, dere to <3 Glad for at mat falt i smak :)

    SvarSlett