onsdag 21. desember 2011

Fløtekarameller



Da jeg først var i gang med å lage julegodis, så måtte jeg selvfølgelig også
lage disse herlige karamellene. De skulle vel helst bli ganske myke, men
er også gode selv om det må tygges litt ekstra :)

Til jul i fjor prøvde jeg meg på de franske karamellene, til Ingrid Espelid
Hovig, som er en mørkere variant da den inneholder kakao. De var også
veldig gode.

Men her er altså oppskrift på lyse fløtekarameller:

100 g smør
2 dl kremfløte
100 g sukker
1 dl lys sirup
1 ts vaniljesukker

Og slik gjør du:

Ha alle ingredienser i en kjele, og kok opp.
Kokes i 15-25 min, og vær nøye med å røre nesten hele tiden slik at det
ikke svir seg fast i bunnen. Dette freser godt, så pass på så du ikke
brenner deg!




Når blandingen begynner å tykne og fargen er blitt lysbrun, sjekker du
temperaturen med termometer, skal være 118 grader.
Evt. kan du ta "karamelltesten", der du tar en dråpe og dypper i kaldt vann.
Kan dråpen rulles til en kule, er massen varm nok.


Hell over i en lav form som er dekket med bakepapir. Evt. uten bakepapir, men da teflonbelagt panne.

Avkjøl massen i formen i noen timer. Kutt så opp i biter, og pakk i cellofan
folie.




Fra klikk.no

2 kommentarer:

  1. WOW, så flink du er- de så bar HELT nydelige ut!;):)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for det :) Ja, disse karamellene er kjempegode! Absolutt verdt å prøve :)

    SvarSlett