fredag 25. februar 2011

Havrekjeks med sjokolade


Jeg har fortsatt ikke kommet meg i seng, så da kan jeg jo slå til med denne
også! Denne var veldig vellykket hos søtmonsene på jobben min. De var
både "himmelrike" og "sinnsykt gode". Er kjekt med prøvekaniner, når man
får sånne tilbakemeldinger! :D

Her er oppskriften på den beste cookien som
jeg har smakt på en god stund:

                            115 gr mykt smør
                     115 gr lyst muscovadosukker
                     ( da jeg ikke hadde dette, 
                     brukte jeg lyst rårørsukker
                     istedet ).
                     1 egg
                     100 gr havregryn
                     1 ss melk
                     1 ts vaniljeessens ( jeg hadde
                     ikke dette heller, så da
                     brukte jeg 2 små teskjeer 
                     med vaniljesukker ).
                     125 gr hvetemel
                     1 ss kakaopulver
                     1/2 ts bakepulver
                     175 gr kokesjokolade,
                     brukket i biter.
                     175 gr melkesjokolade,
                     brukket i biter.

Gjør slik:
Sett stekeovnen på 180 grader, og smør to stekeplater.
Rør sammen smør og sukker til det blir lett og luftig. Bland så inn eggene,
og tilsett deretter  havregryn, melk og vaniljeessens ( evt. vaniljesukker ).
Bland røren godt sammen. Sikt inn mel, kakaopulver og bakepulver, og rør
sammen. Ha i sjokoladebiter til slutt.

     Dive in! :)

Bruk dessertskjeer til å legge ut blanding på stekeplaten. Klem kjeksene litt
flate med en gaffel.

Stek dem i 15 minutter, til de har hevet lett og er blitt faste. La dem avkjøles
på platen i et par minutter, og legg dem deretter på rist til de blir helt kalde.

Disse var så gode at jeg ikke greide å stoppe å 
spise de, så det  var greit å kvitte seg med de 
ganske kjapt. Farlig farlig! :)

             

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar