onsdag 16. februar 2011

Chicken Tikka Masala


I går var jeg ute og spiste indisk med gode venner, og det var superkoselig!
God mat og masse latter :D
Jeg rett og slett elsker indisk mat, og har spist en del tikka masala fra Toro
for å si det sånn.
Men her om dagen bestemte jeg meg for å lære meg denne retten på
ordentlig, så da var det bare å gå til innkjøp av masse spennende krydder.

Og gøy ble det også. Jeg laget mat en hel dag! Og gleden jeg følte over
matlagingen ga meg skikkelig mersmak.
Så nå blir det forhåpentligvis mye hjemmelaget framover!

Kjempegodt ble det!

Og her er oppskriften:

Marinade:          1 dl yoghurt naturell
                         2 fedd hvitløk
                         1 ss raspet ingefær
                         3 ss sitronsaft
                         1 ts salt
                         1/2 ts chilipulver
                         3/4 ts malt korianderfrø
                         1 ss frisk koriander
                         3 ts tandoori masala
                         1 ts garam masala
                         3 ss smeltet margarin el.
                         olje ( jeg brukte solsikke-
                         olje )

                         1 kg kyllingfilet

Alt blandes sammen til en marinadesaus, og kylling deles opp i ca 4-5 cm
store biter, før det legges  i marinaden.
Sett i kjøleskap i min 1 time, og gjerne over natten.

Når kyllingen er ferdigmarinert, stekes den i en ildfast form på 225 grader,
i 10-12 minutter.

Saus:                     4 ss olje
                         1/2 ts malt spisskummen
                         1/4 ts muskatblomme
                         1/2 ts malt muskat
                         1 fedd hvitløk
                         1 ss raspet ingefær
                         150 gr knuste tomater
                         1 ss tomatpurè
                         1/2 ts gurkemeie
                         Smak til med salt og chilipulver
                         1 ss finsnittet koriander
                         1 ss rømme
                         1 dl fløte
                         10 knuste cashewnøtter

Alt, forutenom rømme, fløte og cashew, blandes sammen i en stekepanne.
Er veldig lurt å ha gjort klart alle ingredienser på forhånd, oppi små skåler
el noe.
Kok opp saus i 2-3 min før rømme og fløte tilsettes. Alt blandes godt.
Bland så inn kylling og cashewnøtter, og la trekke i saus i 5 minutter.

Dryss på litt frisk koriander, og server retten med ris og ferske naanbrød
til!

Dette er ganske mektig, så ikke spis for fort! :D

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar