tirsdag 22. februar 2011

Gulrotbrød



Jeg har produsert litt bakst i det siste, og må si meg
veldig fornøyd med det! :) Har kost meg skikkelig!



Tenkte å dele oppskriften på mitt fantastiske gulrotbrød med dere. Jeg har
servert det til flere, og alle liker det :)
Jeg spiser det nesten alltid med blåbærsyltetøy, derfor ble syltetøyet også
med på bildet. Jeg spiser jo selvfølgelig opp en del av "utstillingen" etter
fotoshooten! :D

Her er iallefall oppskriften. Denne må du bare prøve:

                                        2 ts tørrgjær
                               3 dl vann
                               500 g hvetemel
                               2 ts salt
                               250 g revne gulrøtter
                               15 g smeltet, usaltet smør

* Strø gjæren i 1 dl av vannet ( temperert ), og la det stå i 5 min før du rører
om. Blir det små bobler i vannet, har du gjort riktig.

* Bland mel og salt i en bakebolle, og lag en grop i midten. Hell i
gjærblandingen, gulrøttene og det smeltede smøret.


* Rør forsiktig inn melet fra alle kanter, og tilsett så litt og litt av resten
av vannet ( 2 dl ). Deigen skal være fuktig og klumpete.

* Strø litt mel på bakebordet, og kna ut deigen i ca 10 min, til den er glatt
men fortsatt klebrig.

* Legg den i en ren bolle, og dekk til med et klede. La heve til dobbel
størrelse i romtemperatur, i 1 - 1 1/2 time.



* Slå deigen sammen ( dvs. press knyttet neve forsiktig nedi deigen, slik at
luften siver ut ). La så deigen hvile i 10 min.

* Form deigen til et rundt brød, og sett den på en melstrødd stekeplate.
Dekk til med kjøkkenhåndkle, og la brødet heve til dobbel størrelse, ca 45 min.

* Stek det på 200 grader, i forvarmet ovn, i 45 min. Det er ferdig når det er
gyllent, og lyder hult når du banker lett på undersiden.

* Avkjøl på rist.

Dette tar litt tid, men er så absolutt verdt det! :)

Nammenam!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar