tirsdag 22. februar 2011

Muffins - eple og valnøtt


Jeg driver og eksperimenterer litt i kakeverdenen for tiden, og her om dagen
fant jeg en bok med sunne kakeoppskrifter! Er det mulig!?? tenkte jeg da.
Sunt og godt samtidig? Jeg bladde litt, og ble enig med meg selv om at alt i
boken så og hørtes kjempegodt ut!

Så da var det bare å sette i gang å teste ut noen av herlighetene. Og denne
muffinsen var et bra og enkelt førstevalg!
Her er oppskriften;

                       1 dl rårørsukker, el 3/4
                 dl honning
                 ( jeg kjøpte økologisk lys 
                 rårørsukker fra Helios på
                 helsekostbutikk, men det 
                 finnes andre varianter også ).
                 1/2 dl flytende margarin
                 2 egg
                 2 dl hvetemel
                 1 dl sammalt hvete
                 2 ts bakepulver
                 1 dl melk
                 2 epler
                 1 dl valnøtter
                 kanel

Og slik gjør du:
Visp sukker og margarin godt sammen. Rør inn eggene, deretter alt det
tørre, og til slutt melken. Et godt tips er å ikke røre for mye i blandingen,
da glutenet i melet fort kan utvikle seg for mye og dermed gjøre kakene
tørre. 10-15 omrøringer holder.
Små klumper vil jevne seg ut under steking.

Hakk opp valnøttene ( ikke altfor små biter ). Skrell eplene og skjær i
små skiver.

Hell i små eller store muffinsformer, og stikk epleskiver og valnøttbiter
nedi. Strø med kanel og litt rårørsukker på toppen.

Kakene stekes på 180 grader, 10-12 min for små former og 15-17 min
for store. Avkjøl på rist.

Gled deg. Disse var gode! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar