onsdag 21. desember 2011

Finske pinner



Disse ble en skikkelig slager i fjor, så da måtte jeg jo gjenta denne søte
baksten i år også! :)
De er knasende gode, og en enorm sukkerbombe. Og jeg rett og slett
elsker de! :)
Om du er glad i søt julebakst, må du bare prøve denne oppskriften.


                                             Søte gaver for små førjulsvisitter :)

350 g smør el. margarin
500 g hvetemel
1 ts bakepulver
250 g sukker
2-3 ss kaldt vann

1/2-1 ts sitronskall

Pynt:
vann til pensling
perlesukker
evt. hakkede mandler (jeg brukte ikke det, da jeg tenkte å ta
med smaksprøver på jobben, og min kjære sjef har nøtteallergi)

Og slik gjør du:

Forvarm stekeovn til 180-200 grader.

Bland mel og bakepulver. Smuldre smør godt sammen med
melblanding, og ha deretter i sukker og vann. Elt deigen fort
sammen. Er deigen veldig bløt, kan du blande inn litt mere
mel.

Trill deigen ut til "fingertykke" stenger. Pensle med vann,
og kutt opp i ca 6 cm lange biter, litt på skrå.
Rull dem i perlesukker, og evt. hakkede mandler.
Legg på bakepapirkledt stekeplate, og stek i 10-12 min.
Disse flyter litt utover under steking, så legg de med litt
avstand. Steketid kan variere fra ovn til ovn. I min tok det ca
15 min på 190 grader.




Fra boken " Ingrid ber til julefest", Ingrid Espelid Hovig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar