tirsdag 5. april 2011

Ekmek - tyrkisk landbrød


Jeg ser at jeg henger litt etter med oppskrifter her...

Det var en periode da jeg bakte nesten hver eneste dag, og da gikk det litt
rundt i toppen på meg.
Så det ble til at jeg tok bilder, la de inn på siden, for så å starte på nye ting.
Dermed ble noe glemt litt i farten.

Men nå skal jeg prøve å skjerpe meg :) Jeg har jo laget så mye godt! Og det
har vært så utrolig gøy å prøve ut disse oppskriftene! :)

Dette brødet bakte jeg til mini tapasen min, som jeg laget for en stund tilbake.
Men jeg fant ut at 40 minutter steketid var litt for lenge for dette brødet,
ihvertfall i min stekeovn. Så der må man bare prøve seg fram rett og slett.

Her er oppskriften:

                 1 ts flytende honning
              3 dl vann
              2 ts tørrgjær
              500 g hvetemel
              1 1/2 ts salt
              2 ss olivenolje
              + ekstra til pensling 

Og slik gjør du:

Rør ut honning i 1 1/2 dl av vannet. Hell i gjær og la blandingen stå i 5 min
før du rører om. Mel og salt blandes i en bolle. Lag en grop i midten og hell
i gjærblandingen.

Rør inn mel fra kanten slik at det blir en tykk røre. Legg et kjøkkenhåndkle
over bollen, og la røren svelle til den er løs og luftig. I ca 20 minutter.



Hell så olje og halvparten av vannet som er igjen i deigen. Rør inn melet,
og tilsett deretter så mye av resterende vann at deigen blir fast og fuktig.

Ha litt mel på bakebordet, og kna deigen til den er glatt, blank og elastisk.
I ca 10 min.

Smør en bolle godt med olje, og legg i deigen. Snu den rundt i bollen, slik
at overflaten blir dekket med olje. Dekk til med kjøkkenhåndkle, og la
heve til dobbel størrelse, 1 1/2 - 2 timer.


Slå deigen sammen, og la den hvile i 10 minutter.

Strø litt mel på bakebordet, og klapp deigen til en rund, flat leiv med
hendene. 23 cm i diameter, og 2,5 cm tykk. Strø mel på en stekeplate,
og legg brødet på. Dekk til med et kjøkkenhåndkle, og la etterheve
til dobbel størrelse. Ca 45 minutter.

Pensle brødet med olivenolje, og lag fire parallelle fordypninger over
det med baksiden av et knivblad. Deretter fire parallelle på tvers av de
første. Det skal dermed stå igjen en kant på ca 2,5 cm rundt brødet.

Brødet stekes i forvarmet ovn, på 220 grader, til det er gyllent. Dvs
ca 40 minutter. Bank lett på undersiden for å sjekke om det er ferdig.
Lyder det hult er det bra.
Drypp litt olje over brødet før det settes til avkjøling på en rist.

Lang prosess, men ble veldig godt brød til slutt!

Fra "Den store boken om brød"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar