mandag 27. februar 2012

Nøtteruter



I dag hadde jeg SÅ lyst på sjokolade, og alt mulig annet godis!
Så i stedet for å gå i butikken, der jeg mest sannsynlig hadde gått helt amok
i godterihyllene, bakte jeg disse deilige nøtterutene :)
Og som jeg fryktet, ble de borte ganske kjapt! Og jeg...er veldig fornøyd! :)
Ja ja, jeg later som om de ikke var så altfor usunne da. De inneholder jo
tross alt både havregryn og sesamfrø! :) Og det er jo ikke hver dag man får i
seg det. Dessuten lever man jo bare en gang! :)

Når det gjelder nøtter i oppskriften, så kan du bruke stort sett det du måtte
ønske.

Du trenger:

2 dl havregryn
1/2 dl sesamfrø, uten skall
100 g smør
1/2 dl sukker
2 ts vaniljesukker
1/2 dl lys sirup
2,5 ss kakaopulver
1 dl ristede salte cashewnøtter

Siktet melis til pynt

Og slik gjør du:

Varm en stor stekepanne, og hell i havregryn. Rist dem i tørr panne
i noen minutter. Hell dem så over i en skål.
Rist sesamfrøene på samme måte.
Tilsett smøret, og la det smelte sammen med frøene.
Hell sukker, vaniljesukker, sirup og kakao i blandingen, og la det koke
sammen i noen minutter.

Grovhakk cashewnøtter, og hell dem sammen med havregryn ned i
sukkerblandingen. Bland godt!
Kle en liten form, ca 15x20 cm, med bakepapir, og hell i røren.
Jevn ut overflaten med en skje e.l.
Sett formen i kjøleskapet slik at blandingen stivner.

Legg "sjokoladeplaten" på en fjøl. Sikt på melis, og skjær i biter, små
eller store.

Nyt disse hjemme i sofakroken, sammen med 
en kopp kaffe eller te.
Eller pakk med noen neste gang du skal ut på
skitur. Og sammen med en stor termos med varm 
sjokolade, blir nok turen fullkommen! :) 


Kilde: Boken "Kakelykke", Helene S. Lundberg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar