onsdag 22. februar 2012

Kylling Tetrazzini



God morgen! :)

Ja, hva gjør man egentlig når man våkner opp midt på natten, er lysvåken
og klar for å stå opp!!? Baker litt brød selvfølgelig!! :)
Og denne gangen ble det olivenbrød, noe jeg aldri har bakt før. Så det
blir spennende å se om det blir vellykket. Deigen hevde iallefall perfekt,
og nå er brødene i ovnen! Gleder meg! :)

I mellomtiden legger jeg ut oppskriften på en helt ny rett, som jeg lagde
på søndag. Jeg hadde vanvittig lyst på pasta, og ville prøve ut noe som
var litt annerledes og enkelt. Så da var det bare å grave frem noen av de
litt eldre pastabøkene fra bokhylla. Valget falt på denne kyllingretten med
pasta. Og det ble jo kjempegodt!
Veldig mektig, men absolutt verdt å prøve! Du blir iallefall mett, for å
si det sånn :)

Og her er oppskriften:

185 gr tørket spaghetti, eller 375 g fersk
båndpasta
30 g tørkede tomater ( 8 halve, ikke i olje )
155 g skivet sopp ( jeg brukte sjampinjong-
hatter )
3 ss margarin el. smør
30 g hvetemel
1/8 ts muskat
3,75 dl matfløte, el. evt. melk
2,5 dl hønsebuljong
470 g kokt, el. stekt kylling ( el. kalkun om du vil )
2 ss tørr sherry
30 g revet parmesan
30 g mandelflak

Og slik gjør du:

Kok opp pasta, som beskrevet på pakken. Pastaen skal være
al dente.
Legg de tørkede tomatene i en liten skål, og hell over kokende vann
til de er helt dekket. La trekke i 10-15 min, til de er myke.
Slå så ut vannet, og tørk tomatene med tørkepapir. Finhakk dem
og sett til side.

Skjær sopp i skiver, og stek dem i smør i en stor gryte, til de er blitt
myke.
Rør inn mel og muskat. Slå i all melken og hønsebuljongen på en
gang, og rør kraftig mens sausen koker. Den skal bli tykk og glatt.
Rør inn kalkun/kylling, sherry og de hakkede tomatene.
Ha i pastaen til slutt, og bland godt.

Hell alt over i et toliters smurt ildfast fat, og dryss parmesan og
mandelflak over.
Stek retten i forvarmet ovn, 180 grader, i ca 20 minutter, til den
er gjennomvarm.

Bon appètit! :)

Kilde: Boken "Pasta", Grøndahl Dreyer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar