søndag 23. desember 2012

Hjerte-cookies


Hei!:)

Da var dagen før den store dagen kommet, og her sniker julefreden seg sakte
men sikkert inn i hver krik og krok :)
Og jeg har endelig greid å senke skuldrene litt, etter noen hektiske førjulsuker
på jobben. Slitsomt, men også veldig moro :)

Tenkte jeg kjapt skulle legge ut oppskriften på disse søte hjertekakene.
Jeg skal være borte hele julen, så har ikke bakt så veldig mye i år.

Disse pyntet jeg, og pakket inn i cellofan. Og de fungerte superfint som
både pynt på presanger og som julekort :)

Denne oppskriften gir ca. 25 stk:

5 dl hvetemel
1/2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
100 g smør
2,5 dl sukker
1 egg
melis
vann
kakestrø

Og slik gjør du:

Mel og bakepulver blandes sammen.
Rør smør, sukker og vaniljesukker lyst og luftig. Bland i egget, og
rør godt. Tilsett melblandingen, og elt deigen godt sammen.
Pakk deigen inn i litt plastfolie, og la den hvile i kjøleskapet i minst
to timer.
Kjevle den så ut, og stikk ut små hjerter, eller stjerner om du vil.

Hvis du stikker ut et mindre hjerte i midten av den større, blir den største
en ramme som du kan ha oppå de hele hjertene, når de er ferdigstekt.
Disse pyntes og limes sammen med melisglasur, og litt knust sukkertøy
eller kakestrø oppå.



Kakene stekes ved 180 grader i ca ti minutter, til de er gylne.
Avkjøl på rist.

Pynt kakene med melisglasur, gjerne i flere farger, og dryss på kakestrø
i alle mulige varianter :) Her er det bare å være kreativ. Jeg valgte å
pynte en del av de med gammeldagse engleglansbilder, da jeg synes
engler hører julen til :)


Pakk kakene inn i cellofan, og bruk dem som pynt på presanger.
Veldig koselig og personlig :)

Ønsker en fortsatt fin og fredelig jul :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar