lørdag 7. mai 2011

Mantovana


Da var det jammen meg freddan igjen,
eller skal vi si lørdag. Tida flyr!
Og jeg føler meg ganske oppbrukt etter en VELDIG energifull uke :D Men jeg
regner med at jeg bare nå trenger en god natts søvn, så er det vel på 'an igjen i
morgen.
Føler meg nesten som en "duracell-kanin", sånn som jeg spøler rundt for tiden!

Men nå er det helg, og den skal  nytes til det
maksimale!

Jeg ler meg litt i hjel når jeg tenker på den kvelden jeg bakte dette brødet som
er fra Mantova i Italia. 
Det sies at man skal bake brød med kjærlighet, men den stakkars deigen fikk 
dessverre gjennomgå en ganske så røff behandling, da jeg etterhvert ble
ganske trøtt og lei av klissete deig, haha! :D 

Først så trodde jeg virkelig at jeg hadde "drept" deigen, da den bare lå der som
en flat og motløs pøl på bakebordet. Men...jeg ga ikke opp, og det gjorde 
tydeligvis ikke den heller. Den ville bli brød, og det ble den jo faktisk også! :) 
En god dose med ovnsvarme gjorde susen, og brødet "sto opp fra de  døde".

Og ja, det smakte ikke så verst heller :)

Og her er oppskriften:

                       2 ts tørrgjær  
                  6 dl vann  
                  175 g fin, sammalt hvete
                  500 g hvetemel
                  2 ts salt
                  1 1/4 dl olivenolje 
Og slik gjør du:

Ha gjær i 4 dl av vannet, og la blandingen stå i 5 minutter før du rører om.
Bland sammen melet i en bakebolle, og lag en grop på midten og hell i 
gjærblanding.
Rør så inn så mye av melet at det blir en tykk røre. Dekk bollen med et
kjøkkenhåndkle, og la deigen svelle til den blir løs og luftig, sånn ca 20 min.


Bland inn salt og olje, og rør inn resten av melet som ligger langs kanten
av bollen.
Tilsett så mye av resterende vann at du får en svært klebrig deig.
Strø mel på bakebordet, og kna til den er glatt, ca 10 min.
Smør olje i en ren bolle, og legg i deigen.  Dekk til med klede, og la den
heve til dobbel størrelse, ca 50 min.

Slå deigen sammen, og la heve til dobbel størrelse igjen, ca 40 min.
Slå deigen sammen, og bearbeid den i 10 min. Dvs. klapp deigen forsiktig,
mens du former den til en bolle.
La den dreie med klokken mens du gir den et lett trykk på siden. Fortsett til 
deigen har en jevn og rund form.
La den så hvile i ca 10 min.

Skru ovnen på 200 grader.
Del deig i to like deler, og form hvert av dem til et 25 cm avlangt brød.
Strø mel på en stekeplate, legg på brødene og  dekk til med håndkle.
Etterheves i 15 min.
Skjær et 1 cm dypt snitt langs midten av brødene, bruk skalpell el skarp
kniv. Da jeg ikke hadde noen av delene ble det et litt "vulkansk" preg over
mine. Det funket fint denne gangen iallefall.
Stek brødene til de er gylne, ca 45 min.
Avkjøl på bakerist.

Prøv deg på dette brødet, og du er en tøffing ;)

Ønsker alle en strålende helg!

Oppskrift fra "Den store boken om brød"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar