fredag 28. september 2012

Plommepai



Hei og hei!:)


Da er jeg tilbake igjen etter en hel evighet! Det ble en litt lengre "pause"
enn det jeg hadde trodd. Dagene flyr jo så fort at jeg nesten ikke greier å
henge med!:) Men alt er vel i livet mitt, og jeg koser meg nå som
favorittårstiden min er kommet for fullt:)

Høst er best!


Noen har etterlyst oppskrift på eplekaken, og den lover jeg å legge ut
fortløpende. Det er jo en perfekt høstkake!:)
Vil også si tusen takk til dere som fortsatt kikker innom! Håper dere har glede
av både oppskrifter og bilder:)

Nå er jeg endelig i bakemodus igjen! Denne gangen har jeg snoket frem en
oppskrift på en deilig plommepai. Den var å finne på dinmat.no.
Jeg fant gode og saftige norske høstplommer i butikken, så da var det bare
å spurte hjem og hive seg rundt:)
Underveis har jeg spist plommer til den store gullmedalje!:D



Her kommer oppskriften:


50 g smør (romvarmt)

125 g sukker

2 egg

revet sitronskall av en 1/2 sitron

1 1/2 dl hvetemel

plommer

1 dl kremfløte

1 dl hasselnøtter (kan droppes)

 

 Slik gjør du:


Smør og 75 g av sukkeret røres hvitt.
Tilsett det ene egget og det gule sitronraspet. Bland alt sammen,
slik at det blir en jevn masse.
Sikt i litt og litt av melet, og rør godt underveis. Røren skal være glatt.

Hell alt i en lav og smurt paiform.

Fyll:


Del opp plommene og fjern steinen. Jeg delte de opp i skiver, siden
plommene var så store.
Dypp ene siden i sukker, og fordel skivene med sukkersiden ned. Strø
resten av sukkeret over.

Visp så kremfløten til halvstiv krem, og bland i det siste egget.
Hell over plommene.
Ønsker du nøtter i, så grovhakkes disse og strøs over.

Paien stekes ved 175 grader, i ca 30 min. Toppen skal være gyllen.

Avkjøl, og servèr gjerne med litt rømme, druer og revet mørk sjokolade.


Ha en fortreffelig høstnatt!:)



"Hvis du eier tusen plommer,
kan du leve hele året.

Har du hull i dine lommer,
kan du klø deg selv på låret.

 

Jeg har hverken tusen plommer

eller hull i mine lommer.

Jeg har bare godt humør

og kan klø meg hvis det klør"



(Tekst: Inger Hagerup
Melodi: M.J. Nissen)


2 kommentarer:

  1. Å, den paien så nydelig ut *vann i munnen* :) :) Ja, høsten er jammen en vakker og fin årstid, så bra du er så flink til å sette pris på den!:)

    SvarSlett
  2. Hehe, takk for det du!:) Den ble veldig saftig og god:) Jeg får be dere jentene på plommepai og te en kveld;)

    SvarSlett